A kutyák gyógyító ereje.
A kutyák gyógyító erejeEgy fiú átöleli a Fanni nevű terápiás kutyát az Egri Gyermekotthon és Fogyatékosok Otthonában Egerben 2012. november 14-én. Az egri Mondjunk mancsot! Terápiás és Segítőkutyás Közhasznú Egyesület munkatársai gyógyítási célokra képeznek ki kutyákat, valamint óvodásoknak, fogyatékkal élőknek, hospice osztályok gondozottjainak, sajátos nevelést igénylő gyerekeknek és időseknek tartanak kutyás foglalkozásokat. MTI Fotó: Komka Péter

Az egri Mondjunk mancsot! Terápiás és Segítőkutyás Közhasznú Egyesületet 2009 márciusában alapították azzal a céllal, hogy Egerben és környékén is népszerűsítsék a kutyák bevonásával végzett fejlesztő terápiát. Feladatuk a hazánkban is egyre inkább elismert terápiás és segítő kutyák képzése, rászorulókhoz való eljuttatása.
Az Egyesület jelenleg öt vizsgázott kutyával rendelkezik, illetve négy további páros folytat komoly felkészülést a terápiás vizsgára. A kiképzések során nagy hangsúlyt fektetnek a megfelelő szocializációra, az engedelmes képzésre és ami a legfontosabb a bizalmon alapuló jó kutya-gazda kapcsolat kialakítására. A kutyák temperamentum vizsgálatára egy éves korukban kerülhet sor, alkalmasságuk esetén kezdődik meg a terápiás munkára való komolyabb felkészítésük. Csak a sikeres vizsgájukat követően kezdődhet meg a munkába való bevonásuk.
Az Egyesület tagjai között tudhat több tanítót, gyógypedagógust, csecsemő és kisgyermeknevelőt, szociálpedagógust, egészségügyi ápolót, akik mind a szakmaiság folyamatos fejlődését segítik elő.
Kutyáik meglehetősen sokszínűek: különböző fajtájúak, életkorúak és temperamentumúak, így a szolgáltatásaikat igénylő intézményeknek, minden esetben az adott célcsoportnak legmegfelelőbb terápiás kutya- és felvezető párost tudják biztosítani.
Forrás:Idesüss
Terápia idősek otthonában
Idős korban változik az ember társadalomban elfoglalt helye, környezetéhez, más emberekhez való alkalmazkodása. Módosul az érzékelés, mozgásképesség, Gyakoriak az idős korhoz kapcsolódó megbetegedések. Gyengül az emlékezés, csökken az új dolgokra való fogékonyság.
Ezek a változások hatással vannak az egyén teljes életmódjára, ritmusára is. A szellemi tevékenység csökkenése, a tétlenség, a monotónia fizikai hanyatláshoz is vezet. A lelassult életmód, betegségek, a beszűkült társas kapcsolatok következtében megnő a depresszió kialakulásának esélye.
A mentális zavarok megelőzésében fontos szerepet játszik, a szociális kapcsolatok ápolása, az egyén aktivitásának fenntartása. Fontos, hogy lehetőséget kapjanak az önkifejezésre, érezzék, hogy szükség van rájuk, hogy még mindig fontos szerepet töltenek be környezetükben. Az idősek otthonában élőknek sajnos erre gyakran nincs lehetőségük. Hiányzik a család, a barátok, közvetlen környezetüket sokaknak csak az otthonban élők és az intézmény dolgozói jelentik.
A terápia célja a testi- lelki aktivitás fenntartása, szociális kapcsolatok bővítése, mentális zavarok megelőzése, mindezek által a testi-lelki egészség fenntartása, életminőség javítása.
A kutya heti egyszeri vagy akár többszöri látogatása rendszerességet jelent a lakók életében,
megszínesíti a hétköznapjaik monotóniáját, a várakozás örömteli élményét nyújtja számukra.
Csoportos foglalkozás lévén idejüket társaságban töltik. Feladatokat oldanak meg együtt, beszélgetésbe kezdenek a kutyáról, így erősödnek a társas kapcsolatok. A kutya a mindennapi életük részévé is válik, a hét többi napján is várják, beszédtémát nyújt a lakók között. A beszélgetés során emlékképek, történetek kerülnek felszínre, amiket szívesen osztanak meg egymással, így javítva emlékezetüket, kommunikációjukat.
A kutyával való séta, játék mozgásra ösztönzi az időseket. Motivációt jelent a számukra, hiszen a kedvéért megtesznek olyan mozdulatokat, amit más esetben fárasztónak, megerőltetőnek találnának.
A kutya szófogadó, türelemmel, nyugodtan kivárja, ha esetleg valaki lassan ér oda hozzá, vagy viszi neki a labdát, játékot. Kérésükre megteszi, amit szeretnének, így mindig sikerélményt nyújt, és növeli az önbizalmat. Etetése, fésülése, ápolása pedig a gondoskodás érzését ébreszti fel, így újra érezhetik, hogy fontosak, szükség van rájuk. Ezért cserébe hatalmas szeretetet és boldog farokcsóválást kapnak a kutyától, ami a legnagyobb motivációt jelenti számukra, hogy újra és újra részt vegyenek a következő terápián is.
Kutyás terápia gyermekekkel
A kutya jelenléte fontos lehet a gyermek személyiségfejlődésben. Jó hatással lehet a szociális kapcsolatokra, érzelmi fejlődésére, empatikus készségére. Érzelmi támasz lehet a gyermek számára. Az a gyermek, aki rendszeresen kapcsolatot tart egy kutyával kiegyensúlyozottabb, nyitottabb felnőtté válhat társainál.
A kutyás terápia sokoldalú fejlesztési lehetőséget nyújt a fogyatékkal élő gyerekek fejlesztésében. A foglalkozások során kutya, mint motivációs „eszköz” segíti a fogyatékkal élő gyerekek figyelmének, koncentrációjának fenntartását. A legtöbb gyermek szereti a kutyákat, jelenlétében tevékenységeket nem feladatnak, hanem kikapcsolódásnak tekintik, örömmel dolgoznak együtt vele.
Csoportos foglalkozások során fejlődik a gyerekek együttműködési képessége, mivel együtt kell dolgozniuk a kutyával, a terapeutával és társaikkal. Fontos a fegyelmezettség, a szabályok betartása és az egymásra való odafigyelés.
Első lépésként a gyerekek röviden üdvözlik a kutyát, így amellett, hogy ráhangolódnak a munkára, máris fejlesztik a kapcsolatteremtési-, a kommunikációs-, és beszédkészségüket.
Különböző játékos feladatokkal fejleszthetők a motoros képességek, ilyenek pl. az akadálypályák, ahol a gyermeknek együtt kell a kutyával mozognia. Ez javítja a koncentrációt, egyensúlyt, térbeli tájékozódási képességet, segít az irányok megismerésében.
A különböző kutyával kapcsolatos tevékenységek, mint a sétáltatás, póráz feladása, labda eldobása, jutalomfalat adása a finommozgások fejlesztésében segíthet, mivel ezek a feladatok kicsi, pontos mozdulatokat igényelnek.
Tükörjáték során a gyerekek a kutya mozgását utánozzák. Ez a mozgás mellett fejleszti az észlelést, figyelmet, a rövidtávú memóriát, valamint a szabálykövetést is.
Fontos, hogy mindig számukra megoldható feladatokat tűzzünk ki, és ezt a lehető legkevesebb segítséggel, önállóan oldják meg. A sikeres feladatmegoldások, és az ezt követő dicséret növeli az önbizalmat, így a munkára való kedvet is.
Forrás:HVSK